fredag 9. september 2016

Planlegging og reisen til Sevilla i Spania.

Det er merkelig hvordan tilfeldigheter fører oss til reiser vi kanskje ellers ikke ville ha gjort. Etter at vi gjorde vår første pilegrimstur i 2012, langs de siste 30 milene av El Camino Frances, fra Astorga til Santiago de Compostella, har den ene turen ført til den neste. Høsten 2015 var turen kommet til Camino Portugues, og allerede da jeg var på vei inn i flyet på Værnes spurte jeg en mann som gikk foran meg med en ryggsekk som oste av pilegrimstur om han skulle på en slik reise. Joda, det skulle han, men jeg tror han sa at han skulle gå i Tyskland denne gangen. Vi kom i snakk og etterhvert forsto jeg at en av de fineste turene han visste om var på Via de la Plata (Sølvveien) i Spania. Men den burde gjøres i april ettersom det da var tid for den vakreste blomstringa. Jeg hadde knapt hørt om denne ruten, men der og da visste jeg at den måtte det bli. Derfor satt vi allerede på flyet til Malaga 2. april 2016. 

Hele Via de la Plata, fra Sevilla til Santiago de Compostella er på 1000 km (100 mil). Planer om så lang tur hadde vi aldri, men håpet å komme til Salamana som ville bli en tur på ca 500 km (50 mil). Det er langt, men vi hadde gått like langt før, da vi gikk første del av El Camino Frances, fra Roncesvalles til Astorga i 2014. Og skulle det bli problemer var det bare å hoppe av og finne seg en fin plass å være til flyet vårt gikk tilbake til Norge om en måned. 


Det var fjerde gang vi pakket sekken for pilegrimstur og vi følte at nå hadde vi det meste klart. Noen få justeringer måtte til, for en finner ut hver gang hva en behøver og ikke. Alt som vi har bruk for den neste måneden må ned i sekken, og alt sammen bør ikke overstige 10 % av din kroppsvekt. 

Da vi hadde gått El Camino Frances hadde det vært mange herberger å velge i, og du kan lese mye om ruten på forhånd så du vet ganske mye om hva som venter deg. Men denne gangen var det lite jeg fant som jeg kunne orientere meg etter. Derfor bestemte vi oss for å forhåndbestille rom på Booking.com. Det hadde vi også gjort da vi gikk Camino Portugues, men kjente i ettertid at vi da savnet herbergene og det sosiale sammen med andre pilegrimer på kveldstid. Glad ble jeg da jeg oppdaget at Booking hadde flere herberger som kunne bestilles på forhånd, og til og med tomannsrom. Men vi sørger alltid for at vi kunne avbestille i siste liten dersom vi måtte forandre planer. Derfor var de fleste overnattinger, med sengetøy, i boks før vi dro hjemmefra. Men tok med soveposer allikevel for de nettene vi manglet overnatting. 

I min sekk, som er en 48 liter Osprey Exos (greit at den ikke er større enn at vi får den med som håndbagasje på flyet) hadde jeg omtrent dette (Steinar tilnærmet likedan): 

Sovepose: Bergans, Super Light 195 R.
3 truser.
2 BH.
2 par tynne, gode ankelsokker, kjøpt på sportsbutikk.
2 par tynne nylonssokker for å ha innerst mot føttene (har fått dette rådet fra ansatt i militæret som bruker det på øvinger, men aner ikke om det virker).
1 par Ullmax ullsokker.
Skjorte i bomull med lang arm.
Ullbukse og ullskjorte.
2 shorts.
2 t-skjorter med kort arm som puster godt.
Tynn fleecejakke.
Bukse: Fjellreven, trekking Älv.
Jakke: Bergans microlight Jacket 142. Lett, tynn og kan rulles sammen og puttes i sin egen lomme. 
Regntrekk, Stormberg.
Lett sommerkjole til fritiden.
Sko: Salomon speedcross 3 (samme par som jeg gikk med i Portugal/Spania høsten før).
Ecco-sandaler (kun til kveldsbruk).
Mobil (som også brukes for å ta biler med).
Ladere (også en ekstralader).
Lykt, en liten en som er grei å bruke når en bor på herberger og må på toalettet om natta. 
Solbriller.
Vannflaske (vi bruker en vanlig kjøpt vannflaske).
Notisbok og penn der jeg, i tillegg til å skrive i underveis, har notert ting før avreise.
Antibac.
Våtservietter (også imtimservietter).
Microhåndkle, tørker fort og veier lite.
En liten veske med fire rom, til fordeling av småtøy. Jeg brukte den som håndveske på kvelden.
Plastikkposer for fordeling av klær. For å holde orden, og for å holde tøy tørt dersom mye nedbør.
Toalettsaker: Brukte de små boksene/flaskene som en kan få kjøpt for å ta med inn på fly.
Solkrem.
Midjeveske for å ha telefonen og andre småting i.
Litt compeed, som vi ikke brukte ettersom vi har erfart at sportstape er mye bedre.
Litt vanlig plaster.
Gerlachs Gehwol footcream for å forebygge gnagsår. Gnagsår er jeg ikke plaget med, men får fort blemmer. Disse tørker fint inn dersom jeg smører på en god klatt av denne kremen og dekker med sportstape. Helt supert!

Vi fant ingen god guidebok før avreise, men tok ut diverse utskrifter om ruta fra nettet. Den femte dagen på veien fant vi derimot denne boka i en hylle på et herberge, der det lå div. ting som en bare kunne forsynes seg gratis av. Steinar la igjen en krimbok dersom det skulle dukke opp noen som kunne norsk og som ønsket noe å lese på.



Sekkene var pakket, og da jeg veide den på flyplassen veide den 7 kg. Helt innafor, selv om det var litt mere enn 10 % av min kropsvekt. Norwegian tok oss trygt til Malaga og hvem andre enn våre gode privatsjåfører i Spania møtte oss på flyplassen? Steinars kusine, Randi og hennes Steinar er trofaste venner som har kjørt oss til utgangspunktet, eller hentet oss ved vandringens slutt, på alle våre pilegrimsturer. De er helt enestående, og det har nesten begynt å bli en vane ;) De er fastboende i Fuengirola, like sør for Malaga, og nå skulle vi tilbringe en natt hos dem før de kjørte oss til Sevilla.

Utsikt fra verandaen til Randi og Steinar i Fuengirola

 Det var hyggelig å endelig få besøke Randi og Steinar i Spania. Begge har stort hjerterom, og er utrolig gjestfrie. De vet ikke hva godt de kan gjøre for deg, og vi er så heldige å få oppleve dette gang på gang. Så for dem var det ikke bare å sette seg i bilen og kjøre oss direkte til Sevilla morgenen etter at vi kom til Spania. Nei da, vi måtte ta turen langs kysten nedover om Gibraltar, så vi fikk se oss litt om. En stor opplevelse, særlig for meg.

Vi nærmer oss Gibraltar

La Linea de la Concepcion i Spania, med Gibraltar i bakgrunnen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar