lørdag 24. september 2016

Dag 3: Fra Castilblanco de los Arroyos til Almaden de la Plata.

På to av de tidligere pilegrimsturene våre hadde vi bodd på herberger, på den tredje vandringen hadde vi bodd på hostal og hotell. Sist natt på det kommunale herberget i Castilblanco de los Arroyos skulle bli den verste vi noensinne har hatt på en sovesal. Det var forferdelig mye snorking og andre kroppslyder ;) Det var ikke mulig å få sove, noe som hørtes ettersom det var mye knirking av senger. Folk fant ikke roa, det var for mye støy. Klokka syv måtte alle sammen opp, vertene av herberget sørget for det. Også her må du huske å ha mat og drikke med deg i sekken før du drar fra byen. Generelt gjelder dette hver dag på Via de la Plata, men jeg minner deg på det alikevel. For har du glemt det får du problemer.

Dagen startet med å gå langs asfaltert vei, men det var heldigvis mulig å gå på sand langs veisiden. Lite trafikk var det også.

Etter 17 kilometer svingte caminoen av fra veien og inn i nasjonalparken Parque Natural Sierra Norte de Sevilla. Resten av dagen gikk vi gjennom denne parken og det var bare helt fantastisk. Så stille og rolig, og nydelig natur. Eneste som jeg ikke likte, men som Steinar synes er spennende, var at vi så en stor slange. Vi spiste lunchen vi hadde i sekken ganske snart, og vi ble hilst på av et par politifolk som kjørte sakte forbi. Ellers var det ikke lov for trafikk her.

Her svinger caminoen inn i Parque Natural Sierra Norte de Sevilla.

Vi er generelt altfor lite flink til å ta pauser når vi går. Det er ikke fordi vi skal være de første som kommer fram til dagens mål, men vi har ikke ro i baken til å sitte stille. Da vi derimot kom til det fredelige stedet du ser på bilde under tok vi en liten pause. De store steinene, som egentlig er ment for å på for å komme over elver når det er mye nedbør og det fosser over, passet utmerket til å sitte på. I dag var det ikke mer vann enn at vi bare brukte de aller siste steinene for å komme tørrskodd over. Det skulle bli verre senere. Enkelte steder skulle vi oppleve at alle steinene var helt under vann. Vi måtte over seks slike elveleier denne dagen, men det gikk greit alle seder.

På bilde over har våre trette bein nettopp gått opp en monsterbakke. Kort, men bratt. Og rett der nede på andre siden ligger Almaden de la Plata.

Det ble en lengre dag i dag, og først etter 3 mil var vi framme i Almaden de la Plata. Et rom på Casa Concha ventet på oss. Det går an å spandere på seg en ordentlig overnatting når et dobbeltrom koster litt over 300 kroner. Riktignok uten frokost denne gangen, men alikevel. Utenfor hostelet satt to damer som vi skulle bli bedre kjent med etterhvert. Særlig den ene, Janet fra New Zealand, skulle vi ha mye med å gjøre. Men nå utvekslet vi bare noen erfaringer fra dagens etappe, som vanlig er blant pilegrimer.

Det var problemer med toalettet på vårt rom, men da vi varslet fra tilkalte vertinnen hjelp med det samme, og før vi visste ordet av det var alt i orden. Utenfor rommet vårt var det en patio hvor det var fint å sitte. Savnet bare noen bedre stoler å sitte på ;)

Også på taket av denne byens kirke var det storkereir.