mandag 19. september 2016

Dag 1: Fra Sevilla til Guillena.

Vi hadde tatt farvel med Randi og Steinar. Om en treukers tid ville vi møtes igjen, etter planen i Salamanca. Uansett om vi greide å vandre de ca. 50 milene dit, eller ikke, hadde vi tenkt at vi skulle besøke denne byen. Det er ikke noe nederlag å gi seg, men på våre reiser ønsker vi å gå hver en meter på våre føtter, noe vi har klart så langt på våre turer.

Denne første dagen på Via de la Plata var vi ikke så tidlig ute. Etter å ha spist en god frokost på The Boutike Hostel var klokka blitt ti før vi fikk sekken på ryggen. Så var det bare å legge ivei, med start fra katedralen i Sevilla. Vi peilet oss inn på broa som går over Canal de Alfonso XIII, Puente de Isabell II, ei bro fra 1852.

Sett oppover kanalen fra broa Puente de Isabell II.

Midt på Puente de Isabell II ligger dette bygget.

Vi kommer til Parroquia de Nuestra Senora de la O, opprinnelig en veldig gammel kirke. Kirka var stor og gata var smal, så jeg måtte ta bilde på skrå for å få med meg mest mulig. Vi gikk inn, tente lys for de vi er glade i og for oss selv, med håp om at vi skulle få en trygg og god vandring.

Alteret består utelukkende av keramiske fliser, med Jesus fra Nasaret.

De første ca 15 km var det asfalt og vi passerte Camas og Santiponce. Her må du passe på at du har nok vann og evt. mat for resten av dagens vandring. Vi tok en kopp kaffe i Santiponce, og sørget for å kjøpe med oss lunch som vi spiste underveis. Ganske fort etter dette tettstedet var vi endelig blant slik natur som vi hadde lengtet etter.

Heretter gikk caminoen så godt som rett fram. Etterhvert kom vi til vårt første møte med det som skulle bli en gjenganger på hele turen. Mindre eller større bekker som hadde oversvømt veien, og da var det bare å ta av seg skoene og vasse. Vel over møtte vi to danske pilegrimer som satt og tørket føttene sine.

Tid for lunch. Det er alltid godt, og lurt, å ta av skoene når en har pause.

Det var godt å komme fram til Guillena etter 23 km. Det var 12 grader da vi startet, nå var det 18, og sola skinte. Vi var godt fornøyd med Hostal Bar Frances. Middagen vi spiste her senere på kvelden var derimot ikke noe å skryte av.