onsdag 21. august 2013

Hjemtur og hjemkomst

Vår første pilegrimsvandring var definitivt over. Mens vi var i Santiago de Compostella kjøpte vi billett med tog tilbake til Madrid. Toget gikk like før tre på ettermiddagen, og turen tok bortimot 6 timer. Det var en grei måte å reise på.

Før avreise hjemmefra hadde vi bestilt rom på samme hotell i Madrid som vi bodde på da vi var på vei til Santiago, Best Western Villa de Barajas. Ettersom hotellet hadde gratis flyplasstransport valgte vi å bytte tog og reise inn til flyplassen for å bli hentet der. Da vi ringte opp hotellet for å få de til å hente oss viste det seg at vi hadde bestilt til feil dag. Vi var først ventet dagen etter. Men etter litt fra og til ble vi likevel hentet, og de hadde rom til oss. Vi var litt spente på om vi måtte betale for rommet vi hadde bestilt til dagen etter, og ikke avbestilt i tide, men det slapp vi. Det ble ikke mange timene med søvn, for før kl. fire var vi oppe igjen for å starte hjemreisen.

Det ble en veldig slitsom hjemreise. Etter at vi hadde stått i innsjekkingskø i lengre tid fikk vi beskjed om at flyet til Amsterdam var kansellert. Så var det å stille seg i en ny kø, og der skulle alle få tildelt nye billetter. Tilsammen sto vi i kø fra kl. 04.15 til 09.00, altså nesten 5 timer. Køen rørte seg nesten ikke. Vi forstår at det er vanskelig å finne ledige billetter til folk som skal hit og dit rundt om i hele verden, men ting kunne kanskje vært gjort mer komfortabelt for de reisende. Til og begynne med delte de ut flasker med vann, men det ble det fort slutt på. Og alle hadde jo vært oppe lenge allerede og begynte å bli sultne. Det var ikke muligheter til å kjøpe mat der, heller ingen stol å sitte på. Må ha vært et mareritt for barn og eldre. Pga forsinkelsene kom vi for seint til Trondheim slik at vi kunne komme oss helt hjem til Frøya den dagen. Derfor ble det en ekstra hotellovernatting der.

Helt til slutt vil jeg bare tilføye at det var en ganske stor nedtur å komme hjem igjen. Tilbake til hverdagen, med det som den har å by på. Jeg var enda inne i den rolige vandremodusen, og flere bemerket at jeg var blitt så rolig. Jeg som alltid er i bevegelse.

Hver gang jeg er ute og går så kommer pilegrimsturen fram i tankene mine. Holder helsa så skal vi helt sikkert tilbake til Spania og caminoen, og da starter vi nok i Frankrike.