onsdag 8. mai 2013

Utstyr!

Vi forsto ganske fort at skulle vi på tur så måtte vi ha ordentlig utstyr. Mye av det vi hadde fra før ville ikke duge til en vandretur på så mange mil. Her var det snakk om at vi måtte bære alt med oss, og vi fant ut at det ikke er tilrådelig å bære tyngre enn ca. 10 % av kroppsvekten, inkl. ryggsekk. Så da ble det jakt på gram.

Nettet ble flittig brukt til å lese seg fram til tester av ulike utstyr. Hvilken ryggsekk var lett nok og hadde god bæreevne, hvilket undertøy pustet best og var passe varmt. Riktige sokker var viktig, de måtte ikke ha partier som kunne gnage, og heller ikke bli for klamme. Og sko, skulle de være høye eller lave, goortex?, hvilke såler burde de ha? Gnagsår og betennelser var det som vi var mest redd for. 
 
10 % av min kroppsvekt ville tilsi at jeg kunne bære ca. 7 kg, mens Steinar kunne ha med seg ca. 8 kg. Det er utrolig hvor lite som skulle til før veksten blir dette. Alt utstyr ble veid enkeltvis og prøvepakket (det skulle jo få plass også), før vi måtte bestemme oss for hva som kunne utelates. Du skal ha nøyaktig vekt for at alle de små tingene skal bli riktig veiet, så vi var spente da vi kom til flyplassen og vi fikk bekreftet at vi var innenfor riktig vekt.

Dette er en av listene vi noterte på underveis:




Vi kopierte sidene i guideboka som bare omhandlet ruta fra Astorga slik at vi kunne kaste sidene etterhvert som vi gikk.
Vekta på vannflaska er ink. full flaske med vann. 

Dette er det Elin til slutt valgte å ta med seg (Steinar hadde stort sett tilsvarende):

Sekk: Osprey Exos Medium 46 (kjøpt hos Skandinavisk høyfjellsutstyr, Trondheim)
Sovepose: Super Light 195 R (kjøpt på Friluftsmagasinet Trondheim, Tiller)
Lakenpose i silke fra Helsport.
Tre truser, hvorav to Micro Boxer Women (kjøpt på nettbutikken Ullmax)
To vanlige BH.
Ullundertøysett: Merino Supersoft (kjøpt på nettbutikken Ullmax)
To par coolmax sock ankle (kjøpt på nettbutikken Ullmax)
To par ullsokker (kjøpt på nettbuikken Ullmax)
To singlet i micro (kjøpt på nettbutikken Ullmax)
Skjorte i bomull med lang arm.
Tynn fleecejakke fra The North Face (kjøpt hos Skandinavisk høyfjellsutstyr, Trondheim)
 Bukse: Fjellreven trekking Älv som jeg hadde fra før.
Knebukse: Mere som en treningsbukse.
Shorts
To t-skjorter med kort arm.
Sko: Montrail Gryptonite (kjøpt hos Skandinavisk høyfjellsutstyr, Trondheim)
Spotec sandaler (ble ikke brukt på vandringen)
Tynne votter
Pannebånd
Buff
Jakke: Bergans microlight Jacket 142. Lett, tynn og kan rulles sammen og puttes inn i sin egen lomme (kjøpt på sporten på Coop Obs Sport på City Syd)
Regntrekk. Engangstrekk som overhode ikke fungerer. Må ha noe sterkere.  
Mobil, som også ble brukt som fotoapparat.
Lader til mobil
Lykt, en liten som ble lite brukt, helst dersom vi måtte på toalettet. Grei å ha dersom det er mørkt når en pakker sekken tidlig på morgenen, men vi gikk aldri i mørket, så vi hadde ikke det behovet. 
Våtservietter
Kopp og bestikk, ble ikke brukt ettersom vi kjøpte alle måltid.
Solbriller
Sitteunderlag. Ble ikke brukt.
Vannflaske. En helt ordinær en, ikke noe fancy med drikkeslange osv.  
Notisbok (hvor jeg hadde notert reiseavstander og herberger før avreise) for notater underveis og penn
Antibac
Våtservietter.
Intimservietter.
Microhåndkle, tørker fort og veier lite.
Plastikkposer med ziplås for fordeling av klærne. Gikk ganske fort i stykker.
Toalettsaker: Brukte de små boksene/flaskene som en kan få kjøpt for å ta med inn på fly.
Litt vaskepulver og noen klesklyper.

NB! Jeg vil bare presisere at jeg ikke er sponset av noen av de jeg har handlet utstyr hos :)


Felles:
Solkrem
Leatherman
Midjeveske til bruk på kveldstid for å ta med seg det en er redd for og ikke ønsker å legge igjen på herberget. 
Idoform
Compeed, MYE compeed, som vi nesten ikke brukte!
Vanlig plaster, som nesten ikke ble brukt
Delisan Muskel Rub, som er god å smøre på ømme steder.
Sportstape, som ikke ble brukt
Støttebandasje, som ikke ble brukt.
Paracetamol
Ibumetin 400 mg i tilfelle betennelser, ble ikke brukt
Ibumetin 5 % krem, ble ikke brukt

Ting vi oppdaget underveis som vi gjerne kunne tatt med oss:

Crocs, som vi tenkte å ha med oss, ble igjen hjemme, men de kunne vi kanskje hatt med. De er lette, men de tar plass. Til gjengjeld kan en pakke ting ned i dem i sekken, og de ville vært yppelig i fellesdusjen. Alternativt kunne kanskje sleepers ha fungert.

En lang bukse til, for gåing. Hadde været vært dårlig ville vi ikke hatt noe å bytte med.

Så en pilegrim som hadde en veske som var inndelt i flere lag med glidelås. Hadde kunne vært fint å sortere klær i istede for plastposene som gikk fort i stykker. Den kan ikke veie mye. Men hvor skal jeg finne den?

Toalettmappe som kan henges opp. Det føles lite hygienisk å sette den på gulvet i fellesdusjen.

En pose for å ha klærne i mens du dusjer. En plaspose fungerer sikkert greit.


Uansett hva du velger å ta med deg så er nok skoene og sekken det aller viktigste. Der må en bare prøve seg fram, og huske å gå skoene inn!! Når det gjelder sekken så hadde jeg litt problemer med remmene før jeg forsto helt hvordan jeg skulle få sekken til å hvile på hoftene og ikke bære hele tyngden på skuldrene. Nå er det ikke mye kjøtt på skuldrene mine slik at det blir ikke mye demping under remmene heller, men remmene på sekken kunne kanskje ha vært litt bredere. Min mann derimot hadde ingen problemer med sin likedanne sekk.

Jeg valgte disse skoene som ser ut som vanlige joggesko. De hadde god gripeevne, iallefall når vi hadde det været vi hadde, og sålene så nesten ikke ut til å være brukt etter vandringen! Jeg kommer ikke til å kjøpe meg andre joggesko så lenge jeg finner disse i handel :) Fantastisk gode på mine føtter iallefall!




Nå var vi snart klar for tur, og hele tiden mens vi planla så tittet jeg på kortet som hadde hengt på kjøleskapet mitt siden høsten før og som jeg hadde fått fra pilegrimmen Gunhild fra Oppdal og Frøya :) Hun hadde gått hele turen alene, de ca. 80 milene fra St. Jean Pied de Port i Frankrike til Santiago, og planla nå samme turen som oss sammen med sin mann, en måneds tid før oss. Her snakker vi om en ekte pilegrim!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar